Ændringer i Safepro og Parapro systemet
Så er der spændende nyheder fra FAI/CIVL – nye versioner af både SAFEPRO og PARAPRO er på vej (vi afventer bekræftelse på den endelig version fra CIVL/FAI). Men vi kan forvente at den nye version vil hedde SAFEPRO-Delta for hangglider og SAFEPRO – Para for Paraglider.
De vil være anerledes end det system vi har i dag, for eksempel:
De vil være anerledes end det system vi har i dag, for eksempel:
- Der bliver 4 elev trin
- Det bliver ikke længere et krav, at være distancepilot for at blive trin 5 pilot (det åbner op for, at piloter der vil være chefinstruktører, men nødvendigvis ikke vil flyve distanceflyvning, kan blive kl. 1 instruktører.
- Der bliver flere specialiseringstrin når man er nået til trin 5 (senior pilot) – så kan man specialiere sig inden for f.eks. distanceflyvning, konkurrenceflyvning og aerobatics.
- Kundskaber, færdigheder og holdninger bliver erstattet med kundskaber, færdigheder, erfaringer og attitude.
- Der udstedes beviser til alle trin.
Her kan du sam
menligne vores nuværende system og den forventede version af SAFEPRO-Delta/Para:
Safepro/Parapro (i dag) | SAFEPRO – Delta | SAFEPRO – Para | Progression |
Trin 1 -2 Bakkeglidning/ højdeglidning |
Trin 1 Bakkeglidning Trin 2 Højdeglidning |
Trin 1 Bakkeglidning Trin 2 Højdeglidning |
Elevtrin |
Trin 3 let flyvning | Trin 3 Let hang Trin 4 Hangflyvning |
Trin 3 Aktivflyvning Trin 4 Hangflyvning Trin 4a Accuracy |
Elevtrin |
Trin 4 Avanceret flyvning | Trin 5 Senior Pilot | Trin 5 Senior Pilot | Pilottrin/ adgang til instruktørbevis |
Trin 5 Distance flyvning | Trin 5b Distance flyvning Trin 5c Konkurrence (Race) |
Trin 5b Distance flyvning Trin 5c Konkurrence (Race) Trin 5d Aerobatics |
Pilot trin |
På jeres flyvebeviser vil du også få en farve og symbol der matcher det trin du har (NB: der mangler tillægs ratinger for HG):
Tidshorisont:
Vi forventer at den enedlige version bliver bekræftet af CIVL/FAI indenfor den næste måned. Udover det kan vi desværre ikke oplyse hvornår det nyt system vil være klare i DHPU regi, men vi er i gang med en ny udkast af Driftshåndbogen som inkluderer SAFEPRO-Delta og SAFEPRO-Para, samt de feedback og ændringsforslag fra klubberne. Den ny bog skal godkendes af TBBST før den kan træde i kraft – hvor lange det tager kan vi ikke svar på